پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227246
علائم هشدار دهنده رفلاکس/ ناديده گرفتن اين بيماري شما را روانه «سي‌سي‌يو» مي‌کند
تاریخ انتشار : 1395/09/20 07:40:43
نمایش : 1065
رفلاکس يا ترش کردن معده به دليل مصرف فست فودها و برخي موادغذايي بروز کرده و گاهي حتي فرد را راهي سي سي يو مي کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، رفلاکس معده و ترش کردن آن عارضه اي است که به گوش هر فردي خورده با وجود شيوع چاقي بين ايراني ها رفلاکس و مشکلات گوارشي جز لاينفک زندگي مردم کشور ما شده است. ترش کردن معده و برگشت ماه بدمزه  اي به طور ناگهاني به دهان کام هر فردي را تلخ کرده و لذت خوردن غذا را به يکباره از بين مي برد امادر اين ميان  برخي موادغذايي مانند فست فودها و عادت اي غلط مانند سيگار کشيدن از مقصران اصلي اين بيماري شناخته مي شوند.
 
شيوع رفلاکس در بين ايراني ها 
ابراهيم درياني، فوق تخصص گوارش و عضو هيئت علمي علوم پزشکي تهران با بيان اينکه رفلاکس يک عارضه شايع بين ايراني ها است، عنوان کرد: بر اساس آمارها حدود 5 درصد ايراني ها به اين بيماري مبتلا هستند. دريچه بين مري و معده وجود دارد که بايد  بعد از خوردن غذا بايد بسته شده و از برگشت اسيد معده به مري جلوگيري کند اما در رفلاکس عملکرد اين دريچه با اختلال روبرو است.
 
وي ادامه داد: PH  (خاصيت اسيدي و بازي) معده اسيدي و کمتر از 4 است اما PH  مري قليايي بوده ودرنتيجه با ورود ماده اسيدي معده به مري در بيماري رفلاکس مخاط آن دچار آسيب شده که در اصطلاح به آن التهاب مري مي گويند.
 
اين داروها رفلاکس را به همراه دارد
عضو هيئت علمي علوم پزشکي تهران با اشاره به داروهايي که در ايجاد رفلاکس و اختلال عملکرد دريچه بين مري و معده نقش دارند،  اظهار داشت: برخي داروها از جمله خصوص خواب آورها و داروهايي هورموني به ويژه  قرص هايي که براي پيشگيري در بارداري استفاده مي شود به علت ترکيب پروژسترون و اين هورمون ها در بدن مي تواند از علل ايجادي رفلاکس باشند.
 
اين فوق تخصص گوارش با تاکيد بر چاقي به عنوان يکي از مهمترين علل ايجاد رفلاکس، افزود: اين بيماري در اين افراد به دليل فشار شکم به سيستم گوارشي بدن منجر به بازگشت اسيد معده به مري و درنتيجه بروز علائم رفلاکس مي شود. در برخي افراد گاهي عملکرد دريچه خوب بوده اما اختلال موقتي آن نيز منجر به اين عارضه مي شود.
 
رفلاکسي که بيمار را روانه سي سي يو مي کند
درياني با اشاره به علائم رفلاکس گفت: سوزش پشت جناق که در اصطلاح به آن ترش کردن مي گويند، برگشت کامل اسيد از معده به روده از علائم شايع اين بيماري هستند.
 
 وي عنوان کرد: گاهي علائم  رفلاکس غير مروي بوده و با بيماري هاي قلبي اشتباه گرفته مي شود. در اين مواقع به ويژه در شب فرد به دليل درد شديد و احتمال انفاکتوس به صورت اورژانسي به بيمارستان مراجعه کرده و حتي در سي سي يو بستري و آنژيوگرافي مي شود اما در نتيجه ها آزمايش ها و بررسي ها پزشک به بيمار مي گويد که شما مشکل قلبي نداريد و عملکرد قلبتان طبيعي است. مطالعات نشان مي دهد که اين بيماران در يک سوم موارد از عارضه رفلاکس رنج مي برند.
 
سرفه و آسم در پس بيماري رفلاکس
عضو هيئت علمي علوم پزشکي تهران بيان کرد: رفلاکس مي تواند باعث ايجاد عواملي مانند سرفه مزمن و گرفتگي صدا شود در اين افراد شخص هنگامي که صبح از خواب بر مي خيزد صداي گرفته و خشني داشته اما به مرور در طول روز اين گرفتگي از بين مي رود. در موارد نادر نيز منجر به التهاب در حنجره به خصوص در ناحيه خلف آن (اپي گلوت خلفي) شود.
 
اين فوق متخصص گوارش با اشاره به رفلاکس و تشديد آسم گفت: در بيماران آسمي که داروهايي مانند تئوفيلين مصرف مي کنند به دليل باز ماندن دريچه در اثر عوارض اين قرص ها رفلاکس تشديد مي شود. در بيماران مبتلا به آسم اين عارضه تنگي نفس را تشديد کرده و بيماري فرد وخيم تر مي شود. 
 
خوردن اين غذاها ممنوع است!
وي تاکيد کرد: بيماران بايد توصيه پزشکان در خصوص غذاهاي مصرفي را جدي بگيرند تا از تشديد اين عارضه جلوگيري کرده و در روند درمان اختلال به وجود نياياد. حجم غذا مورد استفاده بايد کم بوده و به يکباره داخل معده حجم زيادي از آب و غذا وارد نشود. از اين گذشته حفظ فاصله سه ساعتي بين غذاخوردن و خواب بايد رعايت شود. اگر بيمار با حجم  زياد موادغذايي در معده دراز بکشد، نيروي ثقل از بين رفته و برگشت اسيد معده به مري بيشتر مي شود.
 
درياني با اشاره به موادغذايي ممنوع براي افراد مبتلا به رفلاکس گفت: بيماران بايد از مصرف موادغذايي مانند ترشي، ادويه جات، سرکه، خيارشور، نوشبه هاي گازدار، سس گوجه فرنگي، قهوه، شکلات، چاي پررنگ و چرب اجتناب کنند. موادغذايي چرب نه تنها باعث اتساع بيشتر معده شده بلکه برخلاف مواد قندي و پروتئيني ديرتر از معده دفع مي شود. بنابراين يکي از توصيه هاي بهداشتي و اکيد پزشکان کاهش غذاهاي چرب به خصوص فست فودها و پيتزا است.
 
باور غلط سيگاري ها و بروز رفلاکس
فوق تخصص گوارش ادامه داد: يکي از موارد بسيار مهم که بايد در درمان رفلاکس آن را در نظر گرفت اجتناب از دود کردن سيگاراست زيرا در تشديد بيماري نقش زيادي را ايفا مي کند.  بسياري از سيگاري ها به اشتباه براين باورند که پک بعد ازغذا در هضم  آن موثر ابوده اما اين باور نادرست منجربه تشديد و بروز بيماري مي شود.
 
درمان هايي براي ترش کردن معده
عضو هيئت علمي علوم پزشکي تهران با اشاره به روش هاي درماني عنوان کرد: برخي داروها مانند امپرازول مي توان براي بار اول دو تا سه هفته در دو وعده صبح و شب مصرف شود البته  بهتر است يک ساعت قبل از وعده هاي غذايي بوده و بعد از سه هفته روزي يک عدد قبل صبحانه را ادامه داد. 
 
وي ادامه داد: معمولا توصيه مي شود که اين دارو به يکباره قطع نشده و در ابتدا روزي دو تا سپس به روزي يکباربعد يک روز درميان،  دو روز درميان و به همين ترتيب روند قطع دارو را طي کنند.از اين گذشته  در صورت بروز دوباره فلاکس مي توان مصرف قرص را مجدد شروع کرد.
 
اين فوق تخصص گوارش با بيان اينکه به آندوسکوپي و جراحي در موارد شديد نياز است، گفت: اگر درآندوسکوپي بيمار علائم شديد سوختن مري يا التهاب زياد مشاهده شده لازم است که ميزان داروها تغير پيدا کند اما گاهي به دليل شدت بيماري نياز به جراحي است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html